Обдарована дитина. Яка вона?
До уваги батьків, педагогів:
Дитина має очевидні музичні здібності, якщо:
- впізнає мелодії;
- почувши музику, із задоволення підспівує або поспішає танцювати під неї;
- при співі або грі вкладає у виконання почуття і емоції;
- розуміє і може описати словами характер і настрій музики;
- самостійно наспівує почуті мелодії;
- швидко і легко повторює ритм і мелодію;
- вигадує власні мелодії;
- навчилась або вчиться грати на якому-небудь музичному інструменті;
- має музичні переваги щодо вибору діяльності.
Дитина має артистичні здібності, якщо:
- з легкістю спілкується з іншими дітьми і дорослими;
- з великим бажанням виступає перед аудиторією;
- вміє добре викладати свої думки;
- прагне викликати емоційні реакції у інших, коли із захопленням щось розповідає;
- часто виражає свої почуття мімікою, жестами, рухами;
- змінює тональність і вираження голосу, мимоволі наслідуючи людину, про яку розповідає;
- легко копіює чиїсь пози, вираз обличчя і тому подібне;
- пластично і органічно рухається;
- любить і розуміє значення красивого одягу, вбрання для створення образу.
Дитина має літературне дарування, якщо:
- любить, коли їй читають і розповідають оповідання, історії, казки, билини;
- ставить багато питань, добре запам’ятовує події та їх учасників;
- здатна довго утримувати в пам’яті почуті образи і прагне використовувати їх в нових сюжетах історій;
- любить фантазувати;
- розповідаючи про що-небудь, уміє дотримуватися сюжету, не втрачає основну думку;
- зображує персонажів своїх фантазій емоційними, одушевленими, олюдненими;
- вибирає у своїх оповіданнях слова, які передають емоційний стан героїв;
- використовує багатий словниковий запас.
Дитина має художні здібності, якщо:
- не знаходячи слів, малює або ліпить, щоб виразити свої емоції;
- краще всього сприймає саме візуальну інформацію;
- помічає красиві предмети, любить їх розглядати і ходити на виставки (у музеї);
- висловлює свою думку про побачене з позиції краси, з естетичних позицій;
- охоче ліпить, малює, креслить, комбінує фарби і матеріали;
- малюнки не однотипні, а різноманітні;
- використовує різноманітні кольори (готові або/і сам змішує);
- не боїться малювати олівцем і використовувати різну техніку для створення задуму.
Дитина має спортивні здібності, якщо:
- дуже енергійна, увесь час хоче рухатися;
- здається, що вона ніколи не втомлюється;
- смілива, не боїться синяків і шишок;
- краще за багатьох однолітків розвинена фізично;
- майже завжди прагне виграти в спортивних іграх;
- віддає перевагу над спокійними розвагами навіть безцільній «метушні»;
- у неї є свій герой-спортсмен;
- має широкий діапазон рухів (від повільного до швидкого, від плавного до різкого);
- прекрасно утримує рівновагу;
- демонструє хороший рівень розвитку основних рухових навичок (ходьба, біг, лазіння, стрибки, уміння кидати і ловити предмети).
Завдання батьків, педагогів, психологів – своєчасно підтримати розвиток індивідуальної своєрідності і неповторного життєвого шляху дитини.